Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Slimme kinderen racen door het (school)werk en vliegen daardoor nogal eens uit de bocht. Deze racers hebben vaardigheden nodig om op koers te blijven.Via kennis- en inzichtvragen worden tijdens het spel zoveel mogelijk punten verzameld. Na afloop kunnen leerlingen de executieve functies toepassen bij het verwerken van opdrachten. Het spel heeft een positieve invloed op de sociale vaardigheden en het leerproces.Komt jouw groep in pole-position? Door dit spel te spelen zullen leerlingen bewustwording krijgen van executieve functies en leren nadenken over hun eigen handelen, leren-leren dus. Probeer tijdens de les zoveel mogelijk punten als groep/klas te verzamelen. Let op! De groep krijgt 50 bonuspunten bij de finish als alle 9 groepsvragen (executieve functies) zijn behandeld op het reflectieblad. Je kunt het spel meerdere keren per jaar spelen. Varieer in A, B, C en D-vragen. Bijvoorbeeld, de eerste keer behandel je alleen de A-vragen van de groepsvragen. Er zijn genoeg mogelijkheden om het spel naar eigen inzicht te variëren. Het spel is gemaakt voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Het is zeer geschikt om te spelen in de plusklas, maar ook in de reguliere groep. Voor leerlingen van groep 5 - 8, voor de (plus)klas, voor reguliere en hoogbegaafde kinderen.Bron: https://www.eduforce.nl/leren-leren-racespel-5891.html
Leren leren --- Leermethoden --- Executieve functies --- Leerprocessen --- Hoogbegaafdheid --- Hoogbegaafde kinderen --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- KHK --- leren leren --- Games --- Study methods --- executieve functies --- Leermethode --- Leerproces --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functie
Choose an application
We willen graag dat leerlingen nieuwe uitdagingen aangaan. Dat ze niet meteen denken: ?Dit is te moeilijk voor mij, ik kan het niet.? Maar dat ze denken: ?Dit is een uitdagende opdracht, ik kan er vast veel van leren.? Zo?n benadering noemen we een growth mindset. En die helpt enorm als je iets onder de knie wilt krijgen. Een growth mindset draait om het besef dat je je vaardigheden kunt ontwikkelen. Het omvat echter veel meer dan: ?Gewoon doorzetten en dan kom je er wel.? Dit boek bevat concrete lessen waarin diverse aspecten van een growth mindset aan de orde komen. Zoals:Talent is niet iets dat vaststaat. Je brein kan groeien!Fouten maken mag, en móet soms zelfs om verder te komen.Uitdagingen zijn interessant. Daar kun je wat van leren.Wat is doorzetten? Wat is veerkracht? En waarom helpt dat?Voor iedere groep, van kleuters tot en met groep 8, zijn er zes uitgewerkte lessen. Door bewust aandacht te schenken aan alle aspecten van een growth mindset, zullen leerlingen op een andere manier naar ?leren? gaan kijken.Bron: https://shop.bazalt.nl/growth-mindsetlessen-voor-de-basisschool
Mindset --- Basisonderwijs --- Growth mindset --- Social psychology --- Didactic strategies --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- motivatie --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- zelfontplooiing --- probleemgestuurd leren --- ontwikkelingspsychologie --- leren leren --- emotionele ontwikkeling --- didactische werkvormen --- cognitieve ontwikkeling --- lager onderwijs --- meertaligheid
Choose an application
?Ga studeren, en doe je best? zei moeder.Een mantra dat nu misschien zelfs actueler is dan ooit. Op de vraag: ?Hoe doe je dat?, volgde doorgaans een onoverzichtelijk gevarieerd advies. Goedbedoeld, helaas niet steeds praktisch bruikbaar. Vandaag kunnen we gelukkig veel beter!Met 40 jaar academische expertise in leren en geheugen, helemaal toegespitst op onze schoolgaande jeugd, met neuropsychologie in de achtergrond, werd een eenvoudige, efficiënte methode ontwikkeld. En omdat eenvoud de ware aard der dingen is, willen we je graag deze sleutel tot succes meegeven.Geen filosofie of wishful thinking, geen tijdrovend verhaal. Wel concreet, bijna tastbaar, en uitgetest tot in universitaire cursussen toe. In de achtergrond draait de wetenschappelijk onderbouwde ERT of Expanded Rehearsal Technique, maar ditmaal verfijnd als een Zwitsers horloge.Kostbaar.Met het aanleren van deze methode start je best op jonge leeftijd: vijfde, zesde leerjaar, eerste graad secundair onderwijs. Net zoals bij het voetbal heb je een trainer of coach. Leerkrachten en ouders bezitten deze capaciteiten. Leren wordt hiermee tot een sport. Niet zonder inspanning, maar wel met resultaat. Heerlijk dat Je dit kan, met een diploma als trofee.Een joint venture!Ludo Cuyvers als docent en therapeut.40 jaar begeleidt hij kinderen met dyslexie, dysorthografie, dyscalculie en leerstoornissen. In talrijke graduaatsopleidingen, postgraduaatsopleidingen, boeken, lezingen, en publicaties geeft hij collega?s en leerkrachten honderden handvaten om hun hulp te optimaliseren.In het boek Leren een spel, studeren een sport komt het vuurwerk tot een apotheose. Met een juiste methode train je je geheugen. Je wordt sterker, net als bij fitness. Je gaat gemakkelijker leren, het kost minder inspanning en toch is de opbrengst vele malen groter!Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136616
studiebegeleiding --- 371.21 --- Affective and dynamic functions --- Cognitive psychology --- Study methods --- Didactics --- leerpsychologie --- motivatie --- studeren --- leren --- studiemotivatie --- Studiemethoden --- PXL-Education 2020 --- leerlingenbegeleiding --- leren leren --- Studiebegeleiding --- Studiemotivatie --- Studievaardigheden --- Leren --- Motivatie ; onderwijs --- Studiemethode
Choose an application
Veel scholen zoeken naar manieren om de motivatie van hun leerlingen te vergroten. Overal zie je aandacht voor het stimuleren van zelfregulatie, eigenaarschap, samenwerken, uitdagen of activerende werkvormen. Kortom, meer aandacht voor het proces van leren. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je de groeigerichte leermentaliteit: de krachtige denkwijze die de basis vormt voor willen leren en kunnen doorzetten?Dit boek biedt je als docent, mentor, teamleider en bestuurder kennis en inzicht in leergedrag. Het laat zien hoe je de groeigerichte leermentaliteit van leerlingen en docenten kunt vergroten in je dagelijkse lespraktijk. Het laat je nadenken over de overtuigingen die je hebt over jezelf en de ander. Daarmee is dit boek niet alleen relevant voor de ontwikkeling van je leerlingen, maar voor iedereen die betrokken is bij schoolontwikkeling.Bron: https://shop.bazalt.nl/naar-een-groeigerichte-leermentaliteit
Leerspycholgie --- leerprocessen --- schoolontwikkeling --- leergedrag --- Motivatie --- Leergedrag --- Growth mindset --- Secundair onderwijs --- Educational psychology --- Initial didactic situation --- Secondary education --- pedagogisch klimaat --- motivatie --- didactische processen --- voortgezet onderwijs --- Leren --- Didactiek ; Leren leren. --- Leren ; motivatie. --- Studievaardigheden ; secundair onderwijs. --- Mindset
Choose an application
This accessible guide shows how to integrate effective, research-backed strategies for learning into classroom practice. The book explores exactly what constitutes good evidence for effective learning and teaching strategies, how to make evidence-based judgments instead of relying on intuition, and how to apply findings from cognitive psychology directly to the classroom.
Cognitieve vaardigheden --- Leren --- Pedagogie --- cognitieve opvoeding (ler) --- klasmanagement (ler) --- cognitieve vaardigheden --- leren --- Pedagogische psychologie --- 37.02 --- Educatieve master --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Educational psychology --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- Learning, Psychology of --- Cognitive learning --- Effective teaching --- Cognitieve psychologie. --- Leren leren. --- Studievaardigheden.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|